Łokieć tenisisty, czyli

Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej (łac. epicondylitis lateralis humeri) – zespół bólowy tkanek miękkich położonych bocznie w stosunku do stawu łokciowego, pochodzący najczęściej z uszkodzonego przyczepu mięśnia prostownika wspólnego palców, który przyczepia się do nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ból może promieniować, zgodnie z przebiegiem mięśnia, w kierunku przedramienia i nadgarstka.

Uszkodzenia tego przyczepu najczęściej zdarzają się w wyniku wykonywania naprzemiennych ruchów prostowania i odwracania nadgarstka, takich jak na przykład używanie śrubokręta, ale również odbijanie piłki z backhandu przy zgiętym łokciu (stąd alternatywna nazwa choroby). Do choroby predysponują również czynności takie jak noszenie ciężkich przedmiotów przy wyprostowanych łokciach, wykonywanie ruchów podobnych jak przy wyrywaniu chwastów lub depilacji.

Leczenie: Zwykle wystarcza wypoczynek i podanie doustne i/lub miejscowe niesterydowych leków przeciwzapalnych. W przypadku braku poprawy konieczne może być zastosowanie leczenia rehabilitacyjnego, zwłaszcza masaży, ultradźwięków i okładów z lodem. Standardowo brak poprawy nakazuje unieruchomienie kończyny górnej, zgiętej pod kątem prostym w stawie łokciowym. W pojedynczych przypadkach konieczne może okazać się leczenie operacyjne, polegające na uwolnieniu rozcięgna mięśnia prostownika wspólnego palców. W jednym z badań wykazno, że kortykosteroidy przynoszą krótkookresową poprawę, ale w dłuższym aspekcie czasu nie przynoszą korzyści, a nawet mogą zaszkodzić.

Po okresie ostrego bólu, może wystąpić nawet kilkumiesięczny okres mniej nasilonych dolegliwości bólowych. Wówczas należy bezwzględnie unikać czynności obciążających staw łokciowy. Ulgę przynosi też stosowanie opaski na przedramieniu, zwykle 5 cm poniżej stawu łokciowego, która zmniejsza napięcie mięśnia prostownika palców.

Proponowane leczenie: zastosowanie kilku zabiegów polegających bezbolesnych zastrzykach z osocza bogatopłytkowego

połączone z ulubioną przez sportowych rehabilitantów metodę Kinesiology Tapingu.

Pozwala to na szybsze wyleczenie schorzenia. Tak przeprowadzony zabieg nie tylko likwiduje objawy, ale również zapobiega nawrotom choroby!

Wall Street Journal – opisano skuteczne zastosowanie osocza bogatopłytkowego w takich schorzeniach, jak łokieć tenisisty, urazy ścięgna Achillesa, urazy kolana

WallStreetJournal 300x180 Platelet Rich Plasma PRP in Wall Street Journal

Zapomnij i mało skutecznej fizykoterapii, np. noszeniu ortezy

i tabletkach